Palvelumuotoilu


Yhdistää asiakkaiden toiveet ja liiketoiminnan tavoitteet

Palvelumuotoilun avulla löydetään yritykselle uusia tapoja vastata asiakkaiden odotuksiin ja kehitetään palveluita houkuttelevammiksi. Kun asiakkaiden toiveet ja tarpeet tutkitaan ja tulosten perusteella muotoillaan palveluita, toiminta muovautuu kannattavammaksi ja vaikuttavammaksi.


Palvelumuotoilu varmistaa, että yrityksen kehittämät ratkaisut ovat merkityksellisiä asiakkaille ja liiketoiminnalle.

Näin palvelumuotoilu toimii

Palvelumuotoilu yhdistää muotoilun menetelmät ja liiketoimintalähtöisen ajattelun. Palvelumuotoilu etenee vaiheittain ja prosessin kulkuun on erilaisia malleja. Palvelumuotoiluun liittyviä käsitteitä ovat esimerkiksi Lean Thinking ja Design Thinking. 


Palveluita kehitetään asiakasymmärryksen ja kokeilujen kautta. Tavoitteena on löytää hyödyllisempiä, käytettävämpiä ja houkuttelevampia ratkaisuja, jotka palvelevat sekä asiakkaita että yritystä.

Hyödyt yritykselle

Asiakasymmärrys ja kohderyhmäymmärrys kasvaa

Palvelut vastaavat markkinoiden nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin

Päätöksenteko toiminnan ja palvelujen kehittämisessä helpottuu tutkimusten myötä

Luovia ideoita testataan pienimuotoisesti ennen suurta investointia

Minun työtapani palvelumuotoilijana

1. Ongelman tunnistaminen


Lähden liikkeelle yrityksen johtotason näkökulmasta.

3. Ongelmien kiteytys


Nostan esiin todelliset kehityskohteet, jotka voivat poiketa alkuperäisistä tunnistetuista ongelmista. Kuvaan ongelmat visuaalisesti.

2. Syväsukellus asiakasnäkökulmaan


Tutkimuksena käytän joko asiakkaiden tai työntekijöiden haastattelua, asiakaspolun havainnointia tai kyselyjä. Tärkeintä on löytää ongelmien juurisyyt.

5. Raportointi ja keskustelu


Koostan työvaiheista visuaalisen raportin, jossa esittelen lähtötilanteen, asiakastutkimusten tulokset, löydetyt kehityskohteet, tilanteen siitä miten ongelma ilmenee, sekä ratkaisuehdotukset.

4. Ratkaisujen innovointi


Hyödynnän palvelumuotoilun menetelmiä ideointiin ja ongelmanratkaisuun. Ratkaisut voivat olla uusia toimintatapoja, uusia palveluja, useamman palvelun yhdistämistä tai palvelutarjonnan vähentämistä.

Lopputuloksena yritys ymmärtää asiakaspolun vaiheet, tuntee asiakkaansa paremmin ja saa kehitysehdotuksia kohti entistäkin parempaa palvelua ja liiketoimintaa.

Kiinnostuitko?