Referenssit

Markkinointi, liiketoiminta, palvelukehitys & tapahtumatuotanto

Markkinointiviestintää ja liiketoimintamuotoilua 

Yhteistyöni Luomispisteen kanssa alkoi sosiaalisen median sisältöstrategina ja copywriterina. Somesuunnitelma oli vielä alkuvaiheessa ja pääsin kehittämään tekemistä tavoitteellisesti alusta lähtien.


Halusin painottaa sisällöissä Luomispisteen ydinosaamista, arvoja sekä näkemyksiä brändimielikuvan rakentamisesta. Yhtenä tärkeänä teemana nostin esiin myös pk-yritysten välistä yhteistyötä, josta julkaisimme kolmen postauksen sarjan yhdessä Luomispisteen perustajan, Sinin, kanssa.

Osuuskauppa Hämeenmaan toimipaikkoihin

B2B markkinointiviestintä-

suunnitelma 

asiakaskokemuksen kehittäminen

Suosituksia

Osuuskauppa Hämeenmaa


"Miisa on idearikas ja innovatiivinen sekä ajan hermolla oleva markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Hän on avoin ja sosiaalinen sekä luotettava työkaveri. Voin suositella häntä lämpimästi."


- Jaana, viestintä- ja markkinointitiimin esihenkilö

Mainostoimisto Luomispiste


"Miisan kanssa työskentely on ollut poikkeuksellisen mutkatonta ja miellyttävää. Hän on luonteeltaan valoisa, energinen ja aidosti innostava persoona, jonka kanssa kommunikointi sujuu vaivattomasti tilanteessa kuin tilanteessa. Miisan vahvuuksia ovat erityisesti iloisuus, tekemisen energia ja luottamusta herättävä työote."


- Sini, luomispisteen perustaja

Mainostoimisto Luomispiste

Viestinnän suunnittelua ja sisällöntuottoa 

Pääsin korkeakoulun työharjoitteluun Osuuskauppa Hämeenmaalle. Harjoittelujaksolla tein monipuolisesti viestinnän ja sisällöntuotannon tehtäviä eri liiketoimintayksiköille ja kohderyhmille. 


Suurimpana projektina vastasin kesärekrytoinnin somesuunnittelusta ja toteutuksesta. Määritin viestinnän tavoitteet, valitsin somekanavat ja ideoin sisältöjä TikTokiin, Instagramiin ja LinkedIniin. Johdin kampanjan toteutusta, käsikirjoitin, kuvasin ja editoin videoita ja kirjoitin postauksia.


Kampanjassa julkaistiin yhteensä 12 videota tiiviissä yhteistyössä HR- ja graafisen suunnittelun harjoittelijoiden kanssa.

Osuuskauppa Hämeenmaa

Toisena suurempana projektina suunnittelin  somekalentereita 8 eri toimialalle Hämeenmaan alueella: Sokos Hotellit, S-ryhmän ravintolat, S-ryhmän pubit ja baarit, S-ryhmän pikaruokapaikat, Prismat, S-marketit ja Salet, Kauppakeskus Sokos, ja Sokos Emotion. Kirjasin somekalentereihin perinteiset kalenteripäivät, toimialakohtaiset kampanjat ja lisäksi ideoin kattavasti sisältöteemoja jokaiselle toimialalle. Tein somekalentereita yhteensä 32.

Tällä hetkellä toimin Luomispisteen liiketoiminnan kehityskumppanina. Olemme määritelleet yhdessä kasvusuunnan, jota kohti etenemme nyt vaiheittain.


Projektiin on kuulunut muun muassa vision kirkastamista, toimenpiteiden priorisointia, ihanne-asiakkaiden kartoitusta, B2B-asiakastutkimusta ja kilpailija-analyysiä.


Samaan syssyyn uudistimme verkkosivujen ilmeen ja sisällöt. 

Artikkeleita

Nämä artikkelit suunnittelimme viestintätiimin kesken, jonka jälkeen haastattelin tarvittavia henkilöitä ja kirjoitin artikkelit. Lisäksi tein kaksi artikkelia Hämeenmaan sisäiseen lehteen, joka jaetaan yli 3 000 työntekijälle vuosittain. 

Elisa Digihoiva

Teimme korkeakouluprojektin Laureassa tiimityönä, jossa suunnittelimme Elisa Digihoivalle B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman. Toimin projektipäällikkönä. Tavoitteena oli kehittää Elisan sosiaali- ja terveysalalle suunnattujen palveluiden näkyvyyttä. Elisa toivoi opiskelijoilta tuoreita näkökulmia ja tutkimusta sote-alan tarpeista.


Haastattelimme sote-alan ammattilaisia, jonka myötä tunnistimme toimialan merkittävimpiä haasteita. Näiden pohjalta ideoimme keinoja, joilla Elisa voisi auttaa sote-alan haasteissa, tuoda aidosti hyötyä toimialalle ja vahvistaa asemaansa alan teknologiatoimijana.

markkinointiviestintä-

suunnitelma 

Suunnittelin uuden sovelluksen lanseerausvaiheen ja ensimmäisen vuoden markkinoinnin B2B- ja B2C kohderyhmille. Tutustuin alustojen markkinointiin, segmentoin asiakkaita ja kartoitin parhaimpia keinoja yrittäjäasiakkaiden, kuluttajien ja yleisen näkyvyyden hankintaan. Sovellusta ei ole julkaistu. 

Sovellukselle

ResQ-palvelu kasvattaa suosiotaan Hämeenmaan ravintoloissa - arvaatko missä pelastettiin eniten annoksia?

Juhlavuoden tuotekehitys on lähitoimittajillekin arvokasta – ”Tuote on ollut loistava tapa tarjota asiakkaille jotain erityistä”

Hämeenmaa tarjoaa monia ensikosketuksia työelämään – “Sain tehdä kaikkia mahdollisia hommia”

Olemme tänäkin vuonna mukana maailmanlaajuisessa Earth Hour -tapahtumassa

Viking Line

Keväällä 2022 kehitimme tiimissä Viking Linen asiakaspolkua. Saimme Viking Linen yhteistyökumppaniksi kontaktien kautta. Havainnoimme paikan päällä laivalla konferenssimatkustajien asiakaskokemusta Turku–Maarianhamina–Turku-välisellä piknik-risteilyllä M/S Glorylla.


Asiakaspolun havainnoinnin lisäksi haastattelimme henkilökuntaa ja rakensimme kohderyhmistä persoonia.

Sen jälkeen ideoimme asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia asiakaspolun sujuvoittamiseen, palvelun laadun varmistamiseen ja palveluympäristön tunnelmaan. 

palvelumuotoiluprojekti 

Suunnittelimme tiimin kanssa korkeakoulussa Dieta Oy:lle konkreettisen ratkaisun, jolla heidän keittiölaitteidensa huoltopalveluista tulisi sujuvampia ja asiakasystävällisempiä.


Palvelumuotoilu eteni vaiheittain.
Aloitimme tutustumalla Dietan nykyisiin huoltopalveluihin ja asiakaskokemukseen. Haastattelimme Dietan asiakkaita ja henkilöstöä, ja selvitimme, missä kohdin palvelussa oli eniten epäselvyyksiä tai kehittämisen tarvetta. 

Ideointia varten järjestimme työpajan.


Dieta oli tyytyväinen tuloksiin: parempaa tiedonkulkua, huoltojen ennakointia ja lisämyynnin tukemista.

Dieta Oy

Business design

Pinterest -sovellukselle

Business Design -kurssi, jossa perehdyttiin liiketoimintamuotoiluun. Valitsin omaksi muotoilun kohteeksi hieman vaikeamman liiketoiminnan kehittämisen - sovellus Pinterestin. Pinterest ei ollut osallisena työssä.

sovelluksen kehittäminen 

Kartoitin digitaalisten alustojen liiketoiminnan avaintekijöitä, loin sovellukselle liiketoimintamalleja (eri käyttötarkoituksiin) ja suunnittelin sovelluksen ansaintalogiikkaa.


Samalla tein markkinointisuunnitelmat yritysasiakas ja kuluttaja-asiakashankintaan. Sovellukselle tehtiin myös markkinatutkimus, jossa selvitettiin sovelluksen markkinarakoa ja markkinapotentiaalia. Loin sähköisen kyselyn ja kilpailija-analyysin. Sovellusta ei ole julkaistu.

Tapahtuman suunnittelu

- Sustainable development action festival kortrijk 2023

Kansainvälinen korkeakoulujen yhteistyöprojekti

Tapahtuma suunniteltiin ja tuotettiin Kortrijkin kaupungille yhteistyössä belgialaisten, hollantilaisten ja suomalaisten korkeakoulujen kanssa: Laurea AMK, Lapin AMK, Vives UAS (belgia), Inholland UAS (alankomaat) & Breda UAS (alankomaat).


Tutustuimme kansainvälisissä tiimeissä paikallisiin yrityksiin, jotka olivat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG-arvoihin) ja valitsimme tiimeittäin näiden joukosta yhteistyökumppanin. Oman tiimini yhteistyökumppaniksi valikoitui yhteisökahvila Magnolia.


Suunnittelimme kaupunkitapahtumaan pisteen, joka edusti Magnolian toiminnan periaatteita ja niitä SDG-arvoja, joihin Magnolia oli sitoutunut valtakunnallisesti.  Konseptissamme paikalliset piirsivät ja kirjoittivat kanvaaseille, jolloin saimme lopputuloksena paikallisten yhteistyössä tehtyjä runoja ja tauluja. Samalla loimme Magnolialle tunnettuutta ja lisäsimme paikallisten ymmärrystä vastuullisen toiminnan merkityksestä. 

virtuaalipelin suunnittelu

Jontas Eco Park

Hackathon 2024: Crafting Digital Solutions for Nature Tourism. Hackathonin järjestivät Helsingin XR Centre, Haaga-Helia, Metropolia ja Humak.


Neljän päivän aikana kehitimme Helsingin XR keskuksella Jontas Eco Parkille virtuaalisia ulkopelejä. Hyödynsimme VR- ja MR-teknologiaa pelikehityksessä.


Jontas Eco Park on rakenteilla oleva uudenlainen hyvinvointi- ja elämyskylä, jonka pääteema on vastuullisuus. Pelikonseptista pidettiin, ja vuoden 2025 tiedon mukaan pelit toteutetaan, jos elämyskylä saa rahoitusta. 

Lisäksi osallistuin hotellin vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Suunnittelua teimme yhdessä viestintätiimin ja hotellinjohtajien kanssa.

Somekalentereita

Suunnittelimme Elisalle kokonaisen yhteiskunnallisesti merkittävän konseptin - televisio-ohjelma ja podcast sote-alan aiheista. Keskustelupaneeliin otettaisiin vierailijoiksi sote-alan työntekijöitä, poliitikkoja ja hyvinvointialueiden päättäjiä. Tällaisella mediatoiminnalla Elisa voisi ohjelman tuottajana auttaa lisäämään sote-alan ymmärrystä valtakunnallisesti, vaikuttaa alan poliittisiin päätöksiin ja vahvistaa Elisa Digihoivan asemaa teknologian edelläkävijänä ja alan luotettavana kumppanina.

Hyvin toteutettuna konsepti olisi voinut:
- Nostaa Elisa Digihoivan vahvasti kansalliseen keskusteluun
- Tarjota konkreettisia ratkaisuja hoitoalan haasteisiin
- Rakentaa brändistä aktiivisen keskustelijan ja kehittäjän
- Vahvistaa B2B-myyntiä pitkällä tähtäimellä – luottamus ja tunnettuus ovat keskeisiä hoiva-alan päätöksenteossa


Vaihtoehtoisena mallina ideoimme omamedian rakentamista TikTokin ja podcastien ympärille, jossa hoiva-alan arkea ja kehitystä avattaisiin lyhyin, helposti lähestyttävin sisällöin.

Innovoimme tiimissä uuden sovelluksen. Prototypointia varten annoimme toimeksiannon Laurean Living Labiin 3 erillistä kertaa vuosien 2022-2024 aikana. 


Jatkokehityksenä muokkasimme mobiilipalveluja, teimme käyttäjäkokemustutkimuksen (UX) sekä päivitimme käyttöliittymän ulkoasua (UI suunnittelu).


Lisäksi tein opinnäytetyönä sovelluksen lanseerausvaiheeseen markkinointisuunnitelman (jonka löydät referensseistäni ylempää) ja liiketoimintasuunnitelman.

Liiketoimintasuunnitelma