Yhteistyöni Luomispisteen kanssa alkoi sosiaalisen median sisältöstrategina ja copywriterina. Tavoitteena työssä oli parantaa asiantuntijamielikuvaa. Somesuunnitelma oli vielä alkuvaiheessa ja pääsin kehittämään tekemistä tavoitteellisesti alusta lähtien.
Somesisällöissä painotimme Luomispisteen ydinosaamista, arvoja sekä näkemyksiä mainonnasta ja brändimielikuvan rakentamisesta. Yhtenä tärkeänä teemana nostimme esiin pk-yritysten välistä yhteistyötä. Julkaisimme aiheesta kolmen postauksen sarjan yhdessä Luomispisteen perustajan, Sinin, kanssa.
Referenssit koostuvat asiakascaseista, korkeakoulun projekteista sekä työelämästä.
Osuuskauppa Hämeenmaa
"Miisa on idearikas ja innovatiivinen sekä ajan hermolla oleva markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Hän on avoin ja sosiaalinen sekä luotettava työkaveri. Voin suositella häntä lämpimästi."
- Jaana, viestintä- ja markkinointitiimin esihenkilö
Mainostoimisto Luomispiste
"Miisan kanssa työskentely on ollut poikkeuksellisen mutkatonta ja miellyttävää. Hän on luonteeltaan valoisa, energinen ja aidosti innostava persoona, jonka kanssa kommunikointi sujuu vaivattomasti tilanteessa kuin tilanteessa. Miisan vahvuuksia ovat erityisesti iloisuus, tekemisen energia ja luottamusta herättävä työote."
- Sini, luomispisteen perustaja
Korkeakoulun työharjoittelun aikana (2024) syvensin osaamistani sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä Osuuskauppa Hämeenmaalla. Harjoittelujakso sisälsi laajasti viestinnän ja sisällöntuotannon tehtäviä eri liiketoimintayksiköille ja kohderyhmille.
Suurimpana projektina vastasin kesärekrytoinnin somesuunnittelusta ja toteuttamisesta. Määritin viestinnän tavoitteet, valitsin kanavat kohderyhmän mukaan ja ideoin kohderyhmäkohtaisia sisältöjä TikTokiin, Instagramiin ja LinkedIniin. Johdin kampanjan toteutusta, käsikirjoitin, kuvasin ja editoin videoita sekä tuotin tekstisisältöjä.
Kampanjassa julkaistiin yhteensä 12 videota, ja työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä HR- ja graafisen suunnittelun harjoittelijoiden kanssa.
Toisena suurempana projektina tein kuukausittain somekalentereiden sisältösuunnittelua 8 eri toimialalle Hämeenmaan alueella: Sokos Hotellit, S-ryhmän ravintolat, S-ryhmän pubit ja baarit, S-ryhmän pikaruokapaikat, Prismat, S-marketit ja Salet, Kauppakeskus Sokos, ja Sokos Emotion. Tein somekalentereita yhteensä 32.
Tällä hetkellä toimin Luomispisteen liiketoiminnan kehityskumppanina. Olemme yhdessä määritelleet selkeän kasvusuunnan, jota kohti etenemme nyt vaiheittain.
Projektiin on kuulunut muun muassa vision kirkastaminen, toimenpiteiden priorisointi, asiakaslistauksen laatiminen, B2B-asiakastutkimus ja kilpailija-analyysi.
Tavoitteena on uudistaa myös verkkosivujen ilme ja sisältö, löytää toimintaan sopivat kilpailukeinot sekä kehittää asiakashankinnan tyyliä. Konsultoinnissa hyödynnän Business Design -menetelmiä.
Suunnittelimme Elisa Digihoivalle korkeakouluprojektissa tiimeittäin B2B-markkinointiviestintäsuunnitelman. Toimin projektipäällikkönä. Tavoitteena oli kehittää Elisan sosiaali- ja terveysalalle suunnattujen palveluiden näkyvyyttä. Elisa toivoi opiskelijoilta tuoreita näkökulmia sekä laajempaa ymmärrystä sote-alan tarpeista.
Projektissa analysoimme sen hetkisiä Elisan palveluita ja niiden asemaa sote-kentässä. Toteutimme kohderyhmätutkimuksen haastattelemalla sote-alan ammattilaisia, jonka myötä tunnistimme toimialan merkittävimpiä haasteita. Näiden pohjalta ideoimme keinoja, joilla Elisa voisi auttaa sote-alan haasteissa, tuoda aidosti hyötyä toimialalle ja vahvistaa asemaansa alan teknologiatoimijana.
Suunnittelin uuden sovelluksen lanseerausvaiheen ja ensimmäisen vuoden B2B- ja B2C markkinoinnin. Tutustuin alustojen markkinointiin, segmentoin asiakkaita ja kartoitin parhaimpia keinoja yrittäjäasiakkaiden, kuluttajien ja yleisen näkyvyyden hankintaan. Sovellusta ei ole julkaistu.
ResQ-palvelu kasvattaa suosiotaan Hämeenmaan ravintoloissa - arvaatko missä pelastettiin eniten annoksia?
Juhlavuoden tuotekehitys on lähitoimittajillekin arvokasta – ”Tuote on ollut loistava tapa tarjota asiakkaille jotain erityistä”
Hämeenmaa tarjoaa monia ensikosketuksia työelämään – “Sain tehdä kaikkia mahdollisia hommia”
Olemme tänäkin vuonna mukana maailmanlaajuisessa Earth Hour -tapahtumassa
Keväällä 2022 tuotimme korkeakoulussa palvelumuotoilua yrityksille. Tiimini sai yhteistyökumppaniksi Viking Linen kontaktien kautta. Projektissa tarkastelimme konferenssimatkustajien asiakaskokemusta Turku–Maarianhamina–Turku-välisellä piknik-risteilyllä M/S Glorylla.
Hyödynsimme asiakaskokemuksen kehittämistyössä palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakaspolun havainnointia, teemahaastatteluja sekä persoonien rakentamista.
Havainnoinnin ja teemahaastatteluiden jälkeen ideoimme konkreettisia sekä asiakaslähtöisiä kehitysehdotuksia asiakaspolun sujuvuuteen, palvelun laadunvarmistukseen, tilojen käytettävyyteen ja palveluympäristön tunnelmaan.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia ja asiakaslähtöisiä keinoja vahvistaa Viking Linen konferenssipalveluiden vetovoimaa ja asiakastyytyväisyyttä.
Suunnittelimme tiimin kanssa korkeakoulussa Dieta Oy:lle konkreettisen ratkaisun, jolla heidän keittiölaitteidensa huoltopalveluista tulisi sujuvampia ja asiakasystävällisempiä.
Palvelumuotoilu eteni vaiheittain.
Aloitimme tutustumalla Dietan nykyisiin huoltopalveluihin ja asiakaskokemukseen. Haastattelimme Dietan asiakkaita ja henkilöstöä, ja selvitimme, missä kohdin palvelussa oli eniten epäselvyyksiä tai kehittämisen tarvetta.
Ideointia varten järjestimme työpajan.
Dieta oli tyytyväinen tuloksiin: parempaa tiedonkulkua, huoltojen ennakointia ja lisämyynnin tukemista.
Business Design -kurssi, jossa perehdyttiin liiketoimintamuotoiluun. Valitsin omaksi muotoilun kohteeksi hieman vaikeamman liiketoiminnan kehittämisen - sovellus Pinterestin. Pinterest ei ollut osallisena työssä.
Kartoitin digitaalisten alustojen liiketoiminnan avaintekijöitä, loin sovellukselle liiketoimintamalleja (eri käyttötarkoituksiin) ja suunnittelin sovelluksen ansaintalogiikkaa.
Samalla tein markkinointisuunnitelmat yritysasiakas ja kuluttaja-asiakashankintaan. Sovellukselle tehtiin myös markkinatutkimus, jossa selvitettiin sovelluksen markkinarakoa ja markkinapotentiaalia. Loin sähköisen kyselyn ja kilpailija-analyysin. Sovellusta ei ole julkaistu.
Tapahtuma suunniteltiin ja tuotettiin Kortrijkin kaupungille yhteistyössä belgialaisten, hollantilaisten ja suomalaisten korkeakoulujen kanssa: Laurea AMK, Lapin AMK, Vives UAS (belgia), Inholland UAS (alankomaat) & Breda UAS (alankomaat).
Tutustuimme kansainvälisissä tiimeissä paikallisiin yrityksiin, jotka olivat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (SDG-arvoihin) ja valitsimme tiimeittäin näiden joukosta yhteistyökumppanin. Oman tiimini yhteistyökumppaniksi valikoitui yhteisökahvila Magnolia.
Suunnittelimme kaupunkitapahtumaan pisteen, joka edusti Magnolian toiminnan periaatteita ja niitä SDG-arvoja, joihin Magnolia oli sitoutunut valtakunnallisesti. Konseptissamme paikalliset piirsivät ja kirjoittivat kanvaaseille, jolloin saimme lopputuloksena paikallisten yhteistyössä tehtyjä runoja ja tauluja. Samalla loimme Magnolialle tunnettuutta ja lisäsimme paikallisten ymmärrystä vastuullisen toiminnan merkityksestä.
Hackathon 2024: Crafting Digital Solutions for Nature Tourism. Hackathonin järjestivät Helsingin XR Centre, Haaga-Helia, Metropolia ja Humak.
Neljän päivän aikana kehitimme Helsingin XR keskuksella Jontas Eco Parkille virtuaalisia ulkopelejä. Hyödynsimme VR- ja MR-teknologiaa pelikehityksessä.
Jontas Eco Park on rakenteilla oleva uudenlainen hyvinvointi- ja elämyskylä, jonka pääteema on vastuullisuus. Pelikonseptista pidettiin, ja vuoden 2025 tiedon mukaan pelit toteutetaan, jos elämyskylä saa rahoitusta.
Pääkonseptiksi muotoutui ajankohtainen, yhteiskunnallinen televisio-keskusteluohjelma, joka toimisi vaikuttamiskanavana. Äänessä olisivat vuorotellen työntekijät, poliitikot ja hyvinvointialueiden päättäjät. Ohjelman tarkoituksena olisi ollut lisätä sote-alan ymmärrystä valtakunnallisesti, vaikuttaa alan poliittisiin päätöksiin ja vahvistaa Elisa Digihoivan asemaa teknologian edelläkävijänä ja alan luotettavana kumppanina.
Reflektiivisesti arvioiden kyseessä olisi voinut olla erittäin vaikuttava, jopa yhteiskunnallisesti merkittävä konsepti.
Innovoimme tiimissä uuden sovelluksen. Prototypointia varten annoimme toimeksiannon Laurean Living Labiin 3 erillistä kertaa vuosien 2022-2024 aikana.
Jatkokehityksenä muokkasimme mobiilipalveluja, teimme käyttäjäkokemustutkimuksen (UX) sekä päivitimme käyttöliittymän ulkoasua (UI suunnittelu).
Lisäksi tein opinnäytetyönä sovelluksen lanseerausvaiheeseen markkinointisuunnitelman (jonka löydät referensseistäni ylempää) ja liiketoimintasuunnitelman.